انحراف جنسی “فیتیشیزم” (FITISHISM)

  • توسط دکتر گرشاسبی
  • ۴ سال قبل
  • ۰

فروید معتقد است: “هر کسی که میخواهد روانکاوی را درک کند باید به تحلیل فتیشیزم بپردازد”.

اگر با مردی مواجه شدید که پشت ویتیرین مغازه فروش کفش زنانه، محو تماشای کفش های زنانه شده است … و یا مردی قصد سرقت و یا کش رفتن متعلقات زنانه شما را دارد … و یا در مترو و یا جاهای شلوغ دیگر قصد دارد به نحوی بدن شما را لمس کند و یا محو تماشای لاک ناخن پای شما شده است … و یا چنانچه پس از مراجعت به منزل متوجه شدید قسمتی از موهایتان بریده شده است، احتمال دهید با مردی مبتلا به اختلال جنسی فیتیشیزم مواجه شده اید.

در مطالب قبل درباره “انحرافات جنسی” (پارافیلیاها) صحبت کردیم و گفتیم یکی از این انحرافات جنسی “فیتیشیزم” است. در فیتیشیزم کانون میل جنسی متمرکز بر ملزوماتی است که ارتباط نزدیک با بدن جنس مخالف دارند و بیشتر در مردها دیده می شود. میل عمده ی فتیشیست ها و اشتهای جنسی آنها متوجه پاره اشیای جنس مخالف و غالبا به دستمال، دستکش ها، کفش ها، گیسوان و دست و پای آن ها بوده، به حدی که بیشتر اوقات این میل به مرتبه ی پرستش می رسد. فتیشیست ها با تجسم پاره ای از اعضای بدن و اندام تناسلی و همچنین با دیدن و تماس با اشیاء و متعلقات جنس مخالف، از لحاظ جنسی ارضا می شوند . فرد فتیش قادر به لذت بردن و تحریک جنسی از راه طبیعی نیست.

و “عضو بدن خواهی” یا Partialism ایجاد برانگیختگی بوسیله قسمتی از بدن جنس مخالف است که ممکن است ماهیت جنسی داشته یا نداشته باشد. مانند برتران در فیلم فرانسوی “مردی که زنان را دوست داشت” (“فرانسوا تروفو، ۱۹۷۷) که با مشاهده پای زنان بطور اتوماتیک افکار و تمایلات جنسی اش بیدار میشد.

علل این انحراف یا بیماری جنسی بر می گردد به تجربیات گذشته فرد، مثلا اولین تجربه خوشایند بدون لذت جنسی حتی با محارم و نزدیکان خود. چنین فردی ممکن است در آینده دچار مشکل فتیشیزم شود. غالبا” این افراد از افسردگی و از عدم اعتماد به نفس رنج می برند.
فتیشیست ها احتیاج ندارند که جنس مخالف در کنارشان باشد و یا حتی در مقابل آن ها مجسم شود، میل و یا به تعبیری عشق آن ها به شیء ای است که اینک در اختیار آن هاست وگاهی با گذاشتن آن به روی سینه و یا اعضای تناسلی خویش، ارضا می شوند. گروهی دیگر از فتیشیست ها در مکان های پر ازدحام اقدام به بریدن موی زن ها می کنند و به وسیله ی آن خود ارضایی می کنند. برخی از فتیشیست ها مجذوب کفش زنانه می باشند و غالبا برای تماشا جلو مغازه ها و بوتیک های کفش زنانه ایستاده و در حالی که برانگیخته و حیرت زده اند چشم به کفش های زنانه می دوزند.

فتیشیزم به دو شکل در اشخاص جلوه می کند:
۱- فتیشیزم اشیاء و لوازم
۲- فتیشیزم بدن

کسانی که نسبت به اشیاء مجذوب می گردند برای تهیه و تدارک این اشیاء ولو به دزدی، اقدام می کنند؛ زیرا جمع کردن اشیاء و تشکیل کلکسیون، موجبات رفع احتیاجات تناسلی و جنسی آن ها را می نماید. فتیشیست های بدن، فقط یک قسمت عضو بدن را دوست می دارند و به وسیله بدن زن ها می توانند ارضا شوند. در مبحث فتیشیزم به واژه ی فتیش سکس نیز برمی خوریم که انواع مختلفی دارد مانند فتیش پا، فتیش باسن، فتیش ادرار و غیره.
در فیلم “مردی که زنان را دوست داشت” (فرانسوا تروفو، ۱۹۷۷) قهرمان فیلم به خاطر شیفتگی شریرانه اش به پاهای برهنه ی زنان جان میدهد.

بدتر از او، پیرمرد فیلم “خاطرات یک مستخدمه” (لوییس بونویل،۱۹۶۴) است که به خاطر دلبستگی جنون آمیزش به یک جفت بوت چرمی زنانه می میرد.

برتران در “مردی که زنان را دوست داشت“، میگوید: “برای من هیچ چیز زیباتر از زنی نیست که راه می رود و دامنش با ریتم قدم هایش حرکت میکند”. او مثل یک سگ سرگردان، در خیابانهای “نورماندی” میگردد و چشم از پاهای برهنه و خوش تراش زنان برنمی دارد؛ زنانی که خیابانهای سنگفرش شهر را با صدای ریتمیک بوت ها، حرکت هوس انگیز پاها و عطر پیراهنهای نازک شان پر کرده اند.
بونویل در فیلم “ال” (۱۹۵۳) داستان کشیشی را روایت میکند که جهت ادای یک مراسم مذهبی در کلیسا نشسته است و پاهای دختران و پسران جوان را میشوید و می بوسد. تا اینکه میرسد به پاهای دختری که نمی تواند آن را رها کند و دیوانه وار شیفته پاهای زیبای این دختر جوان میشود.

فیلم قابل توجه و از جهاتی عجیب و غریب دیگری که علاوه بر جنبه های “خود و دگرآزاری های جنسی” (sadomasochism)، سرشار از فیتیش های جنسی است، فیلم “تصادف” (crash) ساخته “دیوید کروننبرگ” (Cronenberg David) کارگردان کانادایی است که تجویز و تماشای آن را صرفا برای مقاصد آموزشی و تحلیلی در خصوص انحرافات و ضلالت های جنسی توصیه میکنم.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *