جشن طلاق (DIVORCE PARTY)

  • توسط دکتر گرشاسبی
  • ۴ سال قبل
  • ۰

خدا کنه شاهد روزی نباشیم که ازدواج کنیم برای آنکه طلاق بگیریم … و یا اینکه طلاق بگیریم تا بتوانیم ازدواج کنیم.

جشن طلاق

ماجرا چیست؟!
دعوتید به صرف عشق” عبارتی آشنا که بارها آن را در دعوتنامه‌های جشن عروسی مرور کرده اید، اما این بار هم دعوتید اما نه به صرف عشق، به صرف جدایی! “.
“شاید برای شما هم پیش اومده باشه که تلفن منزلتان زنگ می خوره و از طرف یکی از زوج های جوان فامیل، دعوت به یک مهمانی در تالار پر طمطراق پایتخت میشی. با خوشحالی از علت برپایی این سور به ظاهر، پر رنگ و لعاب می پرسی که جوابت را اینگونه میدهند: “سورپرایزه! تشریف بیارید متوجه می شید“.
جشن طلاق

شب موعود از راه می رسد. لباس های پلوخوری ات را به تن می کنی و شاد و سرخوش، راه شمال شهر را پیش می گیری تا به مقصد برسی. همه هستند از بزرگان فامیل گرفته تا دوست و آشنای زوج جوان. حس فضولی ات بیشتر گل می کند و این در و آن در می زنی تا یکی بگوید اینجا چه خبر است. شام را که می خوری، عروس و داماد میزبان که تازه دو سال از زندگی شان گذشته، میکروفون به دست می آیند، همه گوشهایشان، تیز می شود و چشمهایشان از حدقه بیرون می زند. انتظارها به سر می آید و آنها با افتخار می گویند: ” از این به بعد ما دیگه با هم زندگی نمی کنیم و کاملاً توافقی از هم جدا شدیم از حضور تک تک شما در جشن طلاقمون ممنونیم “.
هاج و واج می مانی که این دیگر چه مدلی است و الآن باید بخندی یا گریه کنی!.

جشن طلاقبر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است این یک بدعتی است که در جامعه ما در حال رخ دادن است و اگر جلوی آن گرفته نشود تبدیل به یک مد و رسم می شود، جدایی دو انسان، شكست عاطفی و ویرانی كاشانه انسان‌ها، طبق فطرت انسانی نیاز به همدردی دارد نه جشن و پایكوبی، انسان سالم از جدایی ناراحت می شود نه خوشحال”.
“این اتفاقات بیشتر در بین خانواده های اعیانی و اشرافی جامعه رخ می دهد که کلاً جهان بینی و نگاهشان به زندگی مادی است و به دنبال لذت جویی های آنی هستند “.
“در بین این خانواده ها قبح طلاق ریخته و ازدواج را مثل یک داد و ستد می بینند، مثل ماشینی که یک روز می خرند و روز بعد آن را می فروشند “.
توجیه جوانانی که برای طلاق، جشن می گیرند یا به ظاهر شادی می کنند و در بین نزدیکان، شیرینی پخش می کنند هم قابل تأمل است، یکی از همین خانم های جوان در این باره می گوید:
اگر روز طلاقم شاد بودم و به فامیل، شام دادم برای این بود که زمانه عوض شده و قرار نیست اگر طلاق گرفتم تا آخر عمرم تنها بمانم. من برای تمام شدن زندگی قبلی و آغاز زندگی جدیدم جشن گرفتم.

جشن طلاقزن و شوهرهای بسیاری هستند كه به محض بروز كوچك‌ترین مشكل به سراغ طلاق می‌روند، این روزها زندگی‌ها دیگر پایان خوش قصه‌ها را ندارد، این روزها طلاق انگار به مد تبدیل شده و كم‌كم جای تمام رسم و رسومات زندگی را می‌گیرد، اما فاجعه آنجا اتفاق می‌افتد كه زشت‌ترین عمل در نظر مردم به عملی پسندیده تبدیل شده و برای اعلام آن جشن هم برگزار شود. «جشن طلاق» واژه‌ای عجیب و غریب كه كم‌كم جای خود را در جامعه باز می‌كند، اگر هوشیار نباشیم!.
خانمی میگفت: یکی از دوستانم بعد از گذشت ده ماه از زندگی مشتركش این‌بار كارت دعوت دیگری برایم فرستاد، حضور در جشنی كه مناسبت آن را نمی‌دانستم، تماس گرفتم تا از موضوع جشن باخبر شوم و اگر تولدی یا خرید خانه و چیز دیگری است، كادو بگیرم، اما دوستم با خنده گفت، مناسبت میهمانی سورپرایز است، باید بیایی تا بدانی!
یك هفته بعد در همان سالنی كه عروسی‌اش را برگزار كرده بود، جشن دیگری بر پا بود، میهمان‌ها از دفعه قبل كمتر بودند اما نه آن‌قدر كه به چشم بیاید، همه نشسته بودند و ضمن خوردن میوه و شیرینی از این‌كه واقعاً مناسبت برگزاری این مراسم چیست با هم حرف می‌زدند، در همین موقع عروس و داماد به سالن آمدند و روی سن رفتند و عروس خانم ضمن تشكر از آمدن میهمانان با لبخندی بر لب و صدایی كه آشكارا می‌لرزید اما سعی داشت این لرزش را مخفی كند، خطاب به میهمانان گفت: ” حضار گرامی، این جشن، جشن طلاق من و همسرم است”.
همهمه میهمانان آن‌قدر زیاد شد كه دیگر صدای عروس را نمی‌شنیدم، بهت‌زده بودم، این همه آدم را جمع كرده‌اند، این همه خرج كرده‌اند كه جشن طلاق بگیرند؟
فكر می‌كردم این اتفاق نادر است، اما خانمی كه كنارم نشسته بود گفت:
“این سومین جشن طلاقی است كه طی دو ماهه اخیر دعوت شده‌ام. جوان‌های امروزی را نمی‌شود فهمید، قبلاً دختری كه به خانه بخت رفته بود حتی اگر عذاب هم می‌كشید، جرأت نمی‌كرد پیش پدر و مادرش حرفی از طلاق بزند، حالا اینها جشن می‌گیرند و همه فامیل را دعوت می‌كنند و با خنده و شوخی می‌گویند طلاق گرفته‌ایم …”.
افسردگی شدید؛ عامل شادی های کاذب عجیب
درباره توجیه این افراد برای این شادی های پس از طلاق قابل ذکر است که “اگر این افراد حاضر شوند پس از طلاق، تست افسردگی از آنها گرفته شود اکثر آنها افسردگی شدیدی دارند “. و یا آنها برای اینکه می خواهند نهیب و طعنه وجدانشان را آرام کنند دست به این شادی های تصنعی و کاذب می زنند”.
در یک پژوهش ساده می توان به این موضوع دست یافت که عموم این افراد، افراد نوکیسه و تازه به دوران رسیده هستند که به هر وسیله ای تلاش می کنند تا خود را با دیگران متفاوت نشان دهند و آنها به میزان بسیار بالایی با ناهنجاری های روانی دست و پنجه نرم می کنند.
طلاق های عجیب پیامد ازدواج های غریب
کسانی که برای طلاقشان جشن می گیرند ازدواج های عجیب و غریبی هم داشته اند و اکثراً ادعای روشنفکری می کنند، و یا اینکه نگاه این افراد به ازدواج نگاهی حیوانی و غیر مقدس است و اگر بررسی شود ازدواجشان هم با ارتباطات، مهریه ها و جشن های نامتعارفی شکل گرفته است.
زنگ خطری درباره طلاق
در شرایط کنونی که آمارها حکایت از رشد طلاق در جامعه دارند و طبق آخرین آمارهای منتشر شده توسط سازمان ثبت احوال کشور، ۱۲۷۳۱۸ ازدواج در نیمه نخست سال ۹۹ ثبت شده است و در بهار این سال تعداد ۳۴۶۵۹ طلاق به وقوع پیوسته است که نسبت بین این دو واقعه به بیش از ۳ ازدواج به‌ازای هر طلاق اشاره دارد!، انتظار می رود مسئولان علاوه بر چاره جویی برای معضلات پیامد طلاق در جامعه، فکر و تدبیری هم برای بدعت های بیماری که در این زمینه در جامعه، در حال شکل گیری است و قابلیت مسری شدن هم دارند، داشته باشند.
باید گفت که “طلاق امری نیست که به یکباره صورت بگیرد و شامل چند مرحله می‌شود که مهم‌ترین و اولین مرحله از آن طلاق عاطفی است که در حال حاضر رو به گسترش است”.
طلاق عاطفی اولین مرحله از طلاق است یعنی زوجین قبل از اینکه به مراکز ثبت طلاق بیایند، از لحاظ عاطفی از یکدیگر دور و جدا شده‌اند، مرحله بعدی طلاق، طلاق اقتصادی است، یعنی مطرح شدن مسائلی چون نفقه و مهریه، طلاق والدین که به انتخاب حضور فرزند در کنار پدر یا مادر منجر می‌شود نیز مرحله دیگری از طلاق است.
طلاق اجتماعی که بر اثر آن پایگاه اجتماعی فرد در جامعه متزلزل می‌شود تاثیر بسیاری در روند زندگی فرد مطلقه دارد، پس از این مرحله، آثار و پیامد تمامی مراحل در مرحله طلاق روانی مشهود است که تنهایی و به تبع آن مشکلات روحی را به همراه دارد.
حال مددکاران اجتماعی در هر کدام از این مراحل و با آگاهی کامل به وضعیت هر مرحله، نقش موثری در کاهش آسیب های این امر دارند. نصیحت و موعظه در تمامی این مراحل بی‌تاثیر خواهد بود چرا که می بایست “در زمینه طلاق و علل افزایش آن باید علت یابی کرد و به راهکارهای جهت کاهش طلاق و ضایعات آن و تقویت ازدواج‌ها پرداخت “.
ازدواج عجولانه در معرض طلاق عجولانه قرار دارد
کند شدن روند ازدواج، ژرف اندیشی و طولانی بودن دوره انتظار و تحقیق از عوامل مهم موفقیت در ازدواج می باشند: ” ازدواج عجولانه در معرض طلاق عجولانه قرار دارد “.
آموزش‌ها افزایش یابد
باید بر ضرورت آماده سازی افراد برای زندگی بعد از طلاق به شدت تأکید کرد و در این خصوص سیاست‌های مربوط و آموزش و آماده سازی افراد برای مشکلات پس از جدایی در جهت کاهش اثرات طلاق حیاتی است.
و آموزش مهارت‌های زندگی، اداره کردن خود، بازسازی روحی و انسانی، سازگاری با وضعیت جدید و حفظ بهداشت روانی از مواردی است که با حضور مددکار اجتماعی در کنار فرد پس از طلاق موثر است.
تظاهر به شادی
بیشتر کارشناسان بر این باورند که برپایی چنین جشن هایی به معنای درک صحیح از شرایط و آن گونه که برخی مدعی اند، شادی به خاطر یک شروع دیگر در زندگی شان نیست. بلکه آن ها انسان های افسرده ای هستند که فقط تظاهر به شاد بودن می کنند.
در فرهنگ و دین ما همواره ازدواج موجب ارتقای پایگاه اجتماعی بود و طلاق امری مذموم و به عنوان آخرین راهکار برشمرده می شد ولی متأسفانه امروزه برخی الگوهای غربی علاوه بر مسائل مختلف زندگی در طلاق ها نیز پدیدار شده است، از جمله گرفتن جشن طلاق همچون مراسم عقد و عروسی که این الگوبرداری محض از طلاق در برخی کشورهای غربی است. زن و مرد جدا شده می خواهند به خود و دیگران بفهمانند که هیچ اتفاق بدی رخ نداده و همه از این اتفاق خوشحال هستند و این آغازی دیگر است که باید جشن گرفته شود ولی واقعیت این نیست و آن ها در درون خود شکست خورده و غمگین هستند و برگزاری چنین مراسمی نه دردی از آن ها دوا می کند و نه خانواده آن ها و از صبح روز بعد، تازه با مشکلات روبه رو می شوند .
جشن طلاق، جشنی برای عوام فریبی
برگزاری جشن طلاق نشان‌دهنده ناهنجاری اجتماعی است و به نظر می‌رسد كه این ناهنجاری فكری به دلیل فشارهایی است كه وقتی افراد از آن راحت می‌شوند، اقدام به چنین جشنی می‌كنند. این اقدام نشان دهنده یك سری مشكلات و ناكامی‌هاست آن هم به این دلیل كه از آن نجات پیدا می‌كنند. افزایش طلاق در جامعه، باعث می شود تا افسردگی و اختلالات روانی هم افزایش پیدا کنند، بروز چنین پدیده اجتماعی تبعاتی از جمله پیامدهای اجتماعی، فرهنگی و معضل‌های گوناگونی را به دنبال خواهد داشت.
طلاق آغاز راحتی و آسایش نیست
بعد از طلاق به هر حال افراد تنها می‌شوند و یك سری احساسات نهفته آنها بیدار می‌شود آن هم به این دلیل كه شرایط بعد از طلاق استرس‌های فراوانی را به همراه دارد. استرس‌ها می‌تواند یك سری زمینه‌های آسیب‌شناسی كه از قبل در فرد وجود دارد را فعال كند كه این نارسایی‌هایی روانی عبارتند از: احساس تنهایی، افسردگی، احساس طرد شدگی و مسائلی از این قبیل.
عدم رضایتمندی در افراد مطلقه
فرد بعد از طلاق نسبت به خود، اطرافیان، پدر، مادر و جامعه احساس رضایتمندی ندارد و رفتارهای مناسبی را در مواجهه با مشكلات از خود بروز نخواهد داد و اغلب این افراد احساس گناه می‌كنند. وقتی افراد با یك حس سرخوردگی مواجه می‌شوند از خود می‌پرسند كه من چكار كرده‌ام كه درگیر چنین مشكلاتی شده‌ام.
شناخت مهارت‌های زندگی برای استحكام خانواده‌ها
بعد از ازدواج، احساس‌های خوب و بد در فرد وجود دارد و بالطبع وقتی افراد طرف مقابل خود را در زندگی اجتماعی پیدا می‌كنند كم‌كم می‌فهمند كه آن چیزی كه می‌خواستند نیست و خود زندگی هم مشكلاتی را دارد كه فرد باید بتواند آنها را تحمل كند همچون ماندن پشت چراغ قرمز است و وجود حوادث ناگوار لازمه این است كه افراد بتوانند آن را هم تحمل كنند، اگر افراد این مهارت و شناخت را نداشته باشند كه نتوانند هیجان‌ها و ناكامی‌ها را تحمل كنند باز می‌بینید كه می‌خواهند یك زندگی را به هم بزنند.
در گذشته افراد صبور‌تر بودند و توانایی بیش‌تری در كنترل و تحمل هیجانات منفی داشتند و زندگی‌ها هم دوام بیش‌تری داشتند اما متأسفانه در تربیت بچه‌های امروز همیشه بچه‌ها سعی می‌كنند، به اهدافشان برسند، والدین خیلی زود نیازهایشان را برطرف كنند و متاسفانه امروز والدین فرزندانشان را این طور تربیت نمی‌كنند كه ناكامی‌ها را تحمل كنند بلكه سعی می‌شود كه بچه‌ها اصلاً با كم و كاستی‌ها مواجه نشوند. وقتی افراد تحمل ناكامی‌ها را نداشته باشند نمی‌توانند در موقعیت‌های دشوار و سخت بمانند و مقاومت كنند.
جشن طلاق و جدایی
اگرچه این طور به نظر می‌رسد كه تنها برگزاری مراسم ازدواج در كشورهای مختلف تابع قوانین و رسم و رسومات حاكم بر جوامع مختلف است، اما در برخی كشورها مراسم طلاق نیز با برگزاری آداب و رسومی خاصی همراه است و عجیب‌تر این كه این روزها در برخی كشورها افرادی كه قصد پایان دادن به زندگی مشترك خود را دارند برخلاف این‌كه در گذشته تا مدت‌ها این موضوع را از دوستان و نزدیكان خود مخفی می‌كردند با برگزاری مراسمی به عنوان جشن طلاق از دوستان و اقوام خود دعوت می‌كنند تا در این روز همراه آنها باشند.
البته باید این نكته را مورد توجه قرار داد كه این رسومات ریشه در تاریخ گذشته و دیدگاه‌ها و سبك زندگی مردم این كشورها دارد و از این‌رو همچنان دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به این موضوع در كشورهای مختلف وجود دارد.
برای مثال علی‌رغم افزایش آمار طلاق در بسیاری از كشورها همچنان در كشورهایی مانند اسپانیا و ایتالیا در میان بسیاری از خانواده‌ها قانون طلاق به رسمیت شناخته نشده است و حتی ازدواج‌های ناموفق هم علی‌رغم وجود مشكلاتی كه دارند باید به راه خود ادامه دهند و هیچ راه گریزی برای پایان بخشیدن به این مشكلات وجود ندارد. در كانادا هم تا پیش از دهه ۱۹۶۰ میلادی اصلا رویدادی به نام طلاق مرسوم نبود و تنها راه برای جدایی و خاتمه دادن به زندگی مشترك ارائه درخواستی به مجلس سنای كشور بود. اما در سال‌های اخیر قوانین حاكم بر این كشور نیز همچون بسیاری از دیگر كشورها دستخوش تحولات و تغییرات زیادی شده است. براساس قوانین جدید مصوب در این كشور طلاق تنها در شرایطی امكان‌پذیر خواهد بود كه زن و شوهر پیش از درخواست طلاق برای مدت زمان یك‌سال جدا از هم زندگی كرده باشند.
طلاق به شیوه امروزی
اگر نگاهی به كشورهای مختلف بیندازیم و آنها را از نظر پایبندی به سنت‌ها و رسم و رسومات مورد مقایسه قرار دهیم بدون تردید متوجه خواهیم شد كه در میان كشورهای مختلف دنیا، كشورهای آسیایی بیش از دیگر كشورها پایبند به آداب و رسوم هستند كه گاه در این میان آداب و رسوم عجیب و غریبی یافت می‌شود، برای مثال در اغلب كشورهای آسیایی مانند چین، كره و ژاپن برگزاری مراسم ازدواج با آداب و رسوم خاصی همراه است كه معمولا به دقت اجرا می‌شود و به این ترتیب عروس و داماد یك بار با پوشیدن لباس‌های سنتی و به روش سنتی و بار دیگر با پوشیدن لباس‌های مدرن و امروزی و به شیوه‌های متفاوت مراسم ازدواج خود را جشن می‌گیرند. اما از آنجا كه امروزه در بسیاری از كشورها طلاق به عنوان راه‌حل نهایی برای پایان بخشیدن به مشكلات زندگی مشترك افراد به رسمیت شناخته شده است، بتازگی در برخی كشورها شاهد برگزاری مراسم ویژه‌ای در روز صدور حكم طلاق هستیم كه به نظر می‌رسد بتدریج و درآینده‌ای نه‌چندان دور به بخشی از رسومات حاكم بر آن جوامع مبدل خواهد شد. كشور ژاپن از اولین كشورهایی است كه در آنجا برگزاری مراسم طلاق در میان زوج‌هایی كه پس از مدت‌ها زندگی در كنار هم با صدور حكم طلاق به زندگی مشترك خود پایان می‌دهند مرسوم شد. بر اساس این رسم ژاپنی‌ها، در روز طلاق خود این روز را نیز مانند روز ازدواج خود به طور مفصل جشن می‌گیرند و به این ترتیب زن و مرد با دعوت از دوستان و اقوام خود كه در روز آغاز زندگی مشترك آنها در مراسم ازدواجشان حضور داشته‌اند برای پایان بخشیدن به زندگی مشترك خود در حضور آنها همدیگر را برای همیشه ترك خواهند كرد. در برخی از خانواده‌های ژاپنی هم رسم بر این است كه هریك از زوجین در این روز مهمانی جداگانه‌ای را برگزار می‌كنند و به این ترتیب از نزدیكان و بویژه دوستانشان می‌خواهند كه از این پس بیشتر در كنار آنها باشند تا به آنها كمك كنند و خود را با شرایط جدید زندگی تطبیق دهند. جالب است بدانید كه هر زوج ژاپنی برای برگزاری این مراسم كه بتازگی و در سال‌های اخیر در این كشور مرسوم شده است بیش از ۱۲۰۰ دلار هزینه می‌كنند كه این هزینه را باید به طور مشترك بپردازند. از این‌رو در كشور ژاپن مكان‌های خاصی برای برگزاری جشن طلاق اختصاص یافته است و روز به روز هم برشمار افرادی كه برای برگزاری مراسم طلاق خود در این عمارت‌ها مبلغی را به عنوان پیش پرداخت می‌پردازند تا روز خاصی را برای استفاده از عمارت‌هایی كه این روزها در كشور ژاپن از آنها به عنوان عمارت جدایی نام برده می‌شود، رزرو كنند افزوده می‌شود. مراسم جشن طلاق در ژاپن دست‌كمی از مراسم ازدواج ندارد. هر كدام از زوجین سوار بر كالسكه‌های جداگانه‌ای راهی این عمارت می‌شوند و این در حالی است كه جمعی از دوستان و اقوام نیز آنها را همراهی می‌كنند و بر خلاف مراسم ازدواج، در جشن طلاق تنها با یك فنجان چای ژاپنی كه نوشیدن آن آداب خاص خود را دارد از مهمانان حاضر در مراسم پذیرایی خواهد شد. پس از اعلام پایان زندگی مشترك در حضور مهمانان، زن و شوهر حلقه‌های ازدواجشان را با یك چكش آهنی كه سر آن شبیه قورباغه است خرد می‌كنند. قورباغه در فرهنگ این كشور نمادی از تغییر و تحول است و به این ترتیب خرد كردن حلقه‌ها با استفاده از این چكش كه به شكل قورباغه است می‌تواند به این معنی باشد كه آنها از این پس دوره جدیدی را در زندگی خود پیش‌رو خواهند داشت. پس از این هریك از آنها حلقه ازدواج خرد شده خود را به طرف دیگری پرتاب كرده و به این ترتیب آنها عازم سفر جدیدی در مسیر زندگی خود خواهند شد.
از برگزاری جشن طلاق تا طلاق مخفیانه
در میان كشورهای اروپایی هم كشور انگلیس ازجمله كشورهایی است كه پایه‌گذار برگزاری جشن طلاق بوده است و جالب این كه این جشن این روزها در كشور انگلیس بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در كشور انگلیس رسم بر این است كه زوج‌هایی كه تصمیم گرفته‌اند با صدور حكم طلاق به زندگی مشترك خود خاتمه دهند پس از صدور حكم طلاق و جدا شدن از هم به مناسبت این رویداد مهم در زندگی خود از جمعی از دوستان و اقوام خود دعوت می‌كنند تا در مراسم جشن طلاق آنها حضور داشته باشند. جالب است بدانید كه برای این مراسم باشكوه كیك بزرگی سفارش داده می‌شود كه مجسمه‌هایی از زن و شوهری كه از هم طلاق گرفته‌اند روی سطح این كیك قرار می‌گیرد. این مجسمه‌ها كه نمادی از مراسم طلاق هستند چمدان‌هایی هم در دست دارند كه نشان می‌دهد آنها برای همیشه زندگی مشترك خود را ترك خواهند كرد. قیمت این كیك‌ها كه به طور اختصاصی برای جشن طلاق آماده می‌شود معمولا یكصد تا یك هزار پوند است و به این ترتیب می‌توان گفت در كشور انگلیس طلاق بهانه‌ای است برای دور هم جمع شدن اقوام و دوستان و باخبر شدن از حال همدیگر. در مقابل در برخی از كشورها نیز به جای برگزاری یك مراسم عمومی برای اطلاع‌رسانی این موضوع كه زوجی با صدور حكم طلاق به زندگی مشترك خود پایان خواهند داد، مراسم طلاق به شیوه‌ای مدرن و امروزی یا بهتر بگوییم به شیوه اینترنتی یا آنلاین و به طور كاملا مخفیانه برگزار می‌شود. زوج‌های آمریكایی به آسانی و تنها با یك بار كلیك كردن روی صفحه وب در پایگاه‌های اینترنتی كه به انجام این كار اختصاص یافته است برای همیشه به زندگی مشترك خود خاتمه داده و از هم جدا می‌شوند. به این ترتیب نه به دادگاه مراجعه می‌كنند و نه لازم است برای رسیدگی به دعوی خود از وكیل كمك بخواهند.
براساس بررسی‌های انجام شده این روزها در كشور آمریكا بیش از ۶۰ درصد افراد به شیوه اینترنتی و آنلاین از هم طلاق می‌گیرند كه در مقایسه برای آنها هزینه كمتری را نیز در بر خواهد داشت. اگرچه هزینه انجام مراسم طلاق توسط وكلای دادگستری بیش از ۲۰۰ دلار هزینه دارد، اما در سایت‌های اینترنتی این كار در كوتاه‌ترین زمان ممكن با هزینه متوسط ۵۰ تا ۱۰۰ دلار انجام خواهد شد و به این ترتیب هر یك از زوجین با تكمیل فرم‌های مربوطه از طریق اینترنت و پرداخت هزینه‌های مربوط به آن از طریق كارت‌های اعتباری از هم خداحافظی كرده و به زندگی مشترك خود خاتمه می‌دهند و پس از چند روز فرم‌ها و مدارك آنها از طریق پست برایشان ارسال خواهد شد.
علی‌رغم این كه در برخی كشورهای آسیایی زن‌ها پس از طلاق جایگاه اجتماعی پیشین خود را از دست می‌دهند، اما در اغلب كشورهای اروپایی و آمریكایی زن‌ها پس از ازدواج آزادانه و بدون هیچ گونه محدودیتی از نظر موقعیت اجتماعی به زندگی خود ادامه خواهند داد.
جشن طلاق در عربستان
در سال‌های اخیر برگزاری جشن طلاق در كشور عربستان نیز با استقبال چشمگیری مواجه شده است. در این كشور رسم بر این است كه زنانی كه پس از صدور حكم طلاق به زندگی مشتركی خود خاتمه می‌دهند سالن‌های بسیار بزرگی برای برگزاری مراسم جشن طلاق خود اجاره می‌كنند و با ارسال كارت دعوت برای دوستان خود از آنها دعوت می‌كنند تا در این مراسم حضور داشته‌ باشند. تفاوت جشن طلاق در كشور عربستان با دیگر كشورهایی كه برگزاری جشن طلاق در آنها مرسوم است این است كه در كشور عربستان این جشن توسط خانم‌ها برگزار می‌شود و اغلب دوستان آنها در این مراسم حضور خواهند داشت. بسیاری بر این باورند كه زنان عربستان می‌خواهند با این كار خود به همه نشان دهند كه از این پس زندگی بهتری خواهند داشت و برای حركت در ادامه مسیر زندگی خود به كمك دیگران نیازی ندارند. اگرچه از آنجایی كه در كشور عربستان معمولاً مردان خانواده همه اوضاع را در دست می‌گیرند اما اغلب زن‌ها پس از جدایی از همسرشان با مشكلات و محدودیت‌های فراوانی مواجه می‌شوند و اغلب آنها در كنار خانواده به زندگی خود ادامه می‌‌دهند. اگر از جنبه دیگری به این موضوع نگاه كنیم باید بپذیریم كه اگرچه جشن طلاق می‌تواند راهكار مناسبی برای از یاد بردن مشكلات زندگی مشترك باشد اما بسیاری بر این باورند كه در حقیقت این گروه از افراد در تلاش هستند تا با برگزاری این جشن، این اعتماد به نفس را در خود ایجاد كنند كه می‌توانند زندگی جدیدی را آغاز كنند و بنابر این باید با در اختیار داشتن فرصتی برای تجربه یك زندگی جدید در كنار دوستان و نزدیكان خود جشن بگیرند. از آنجایی كه یكی از بزرگ‌ترین مشكلات زنان پس از طلاق، مشكلات مالی است در كشورهایی كه شرط تقسیم دارایی‌های زندگی مشترك اجرا می‌شود زنان با مشكلات كمتری مواجه شده و در نتیجه پس از طلاق با آسودگی و اطمینان خاطر بیشتری به زندگی خود ادامه می‌دهند و این در حالی است كه اگر در جامعه‌ای طلاق به منزله شكست و نابودی باشد در این صورت در آن جامعه برگزاری جشنی در سالروز طلاق افراد معنایی نخواهد داشت و در چنین شرایطی برگزاری جشن برای اتفاقات تلخ زندگی همچون طلاق حتی اگر رهایی‌بخش انسان‌ها از مشكلات و مصائب زندگی مشترك باشد، بازهم موجب خواهد شد تا معنای مفاهیم و واژه‌ها در هم گره خورده و به دست فراموشی سپرده شود.
جشن طلاق”؛ افسردگی‌های عمیق پشت لبخندهای ساختگی
عروسک های عروس و داماد روی کیک چند طبقه، نه تنها دست در دست هم ندارند، بلکه پشت به پشت یکدیگر در حال دور شدن از هم هستند. حتی چشم هایت نیز به دیدن چنین صحنه ای عادت ندارد چه رسد به این که تو را به جشن طلاق نیز دعوت کرده باشند و تو بتوانی آن را درک کنی!
در واقع این جشن، مراسم پایان یک زندگی مشترک است که فقط دو سال دوام آورده و امشب هر دو یعنی عروس و داماد سابق در یک ژست روشنفکرانه و متمدنانه، نه تنها غمگین نیستند که حتی سعی میکنند به همه لبخند بزنند و حتی با یکدیگر نیز شوخی و خنده می کنند. کل میهمانی بسیار تصنعی است. هیچ چیز واقعاً آنگونه که باید باشد، نیست. همه جا تظاهر موج می زند و شاید دروغ ترین لبخند ها را این جا می بینی.
پیش از صرف شام داماد سابق میکروفن را در دست می گیرد و ضمن تشکر از مدعوین محترم و آرزوی خوشبختی برای همسر سابقش می گوید: این جشن را بر پا کردیم تا دوستان و آشنایان بدانند که طلاق می تواند جشن پایان یک شکست و آغازی دیگر باشد!
وی سپس بسته ای را باز می کند که در آن چندین ستون سکه طلا قرار دارد. آن را به مدعوین نشان می دهد و می گوید: با آرزوی خوشبختی برای همسر سابقم، ۱۰۰۰ سکه طلای مهریه اش را همین جا در حضور همه تقدیم می کنم. ضمن عذرخواهی به این دلیل که ۹۹۷ سکه کامل است و ۶ نیم سکه. امیدوارم که این قصور بنده را ببخشند و جمعیت با کف و سوت، صحبت های شوهر دیروز و مرد مجرد امروز را همراهی می کنند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *