فیلم “راه خانه” (The Road Home) و “موضوع عشق”

  • توسط دکتر گرشاسبی
  • ۴ سال قبل
  • ۰

“چه رنجی است لذت ها را تنها بردن و چه زشت است زیبایی ها را تنها دیدن و چه بدبختی آزاردهنده ای است تنها خوشبخت بودن! در بهشت تنها بودن سخت تر از کویر است”.
کارگردان فیلم راه خانه، “ژانگ ییمو” به عنوان مشهور ترین و موفق ترین فیلمساز بیت المللی چین که امروز به نوعی «هنرمند ملی» و اسپیلبرگ چین است، به گونه ای بسیار دراماتیک و با دنیایی از رنگ و نهایت سادگی غوغا و شور عاشقانه انسان، طبیعت و جامعه را به تصویر کشیده است.
در این فیلم، “یوشنگ” که اکنون یک معلم شهری ست، به روستای زادگاهش می آید تا در تشییع جنازه پدرش شرکت کند. مادر در غم فراق پدر، غمگین و ناراحت است. قصه عشق او و پدرش، آوازه ی اهالی روستاست … یک فیلم کوچک و جمع و جور و عاشقانه از ژانگ ییمو. اثری که باید دید، از دیدن مناظرش لذت برد و همراه با عشق افسانه ای دختر و پسر، کمی اشک ریخت و غصه خورد، چیزی شبیه به انتهای فیلم باران مجید مجیدی.
این فیلم بدون اغراق یکی از شاهکارهای عشقی است که تاکنون دیده ام و احساس می کنم حداقل تا مدت ها در دنیای واقعی پیرامونمان شاهد چنین عشق و دوست داشتنی نخواهیم بود، چقدر دلم تنگ شده واسه روزهایی که برای بدست آوردن معشوقمان رنج بکشیم و زمانیکه به دستش می آوریم تا پای جانمان ازش مراقبت کنیم … اما افسوس که بسیاری از مردان در صيد عشق به وسعت نامنتهايي نامردند، تا وقتي که مطمئن به تسخير قلب زن نشده اند گدايي عشق ميكنند، اما همين كه مطمئن شدند مردانگي را در كمال نامردي به جا مي آورند.
چینی ها معتقدند ” هرگز عشق را گدایی نکن. چون هیچ گاه چیز با ارزشی به گدا داده نمیشود.” اما ژانگ ییمو با این فیلم زیر بار این مثل چینی نمیرود و معتقد است بزرگترین سرمایه آدمی گدایی برای عشقی است که خالصانه عاشقش هستی.
مردم به اين دليل عشق مي ورزند كه غمگين اند؛ به اين دليل در جست و جوي ديگري اند كه تنها هستند و عشق تنها زماني امكان پذير است كه تو تنها نباشي، بلكه در يگانگي باشي؛ با خودت قهر نباشي، بلكه با خودت در شيفتگي و سرمستي باشي.
این فیلم، ما را از خواستن، يعني درد و رنج، آزادي مي بخشد و تصاوير زندگاني را دلربا مي سازد، گرچه در نهایت خویش عاشق را به معشوق نمی رساند.
فیلم “راه خانه” برنده شدن ۱۵ جایزه معتبر و نامزدی ۱۵ جایزه دیگر را در کارنامه دارد که بعضی از جوایزش عبارتند از: جایزه بزرگ خرس نقره ای و جایزه ویژه ی داوران جشنواره فیلم برلین، جایزه تماشاگران جشنواره فیلم ساندنس و جایزه سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *