فیلم زیبای زندگی زیباست (Life Is Beautiful) در مراسم اسکار سال ۱۹۹۸ و در رقابت با فیلم بچه های آسمان ساخته مجید مجیدی موفق شد عنوان بهترین فیلم خارجی را از آن خود کند. روبرتو بنینی کارگردان این فیلم که خود فیلمنامه آن را نیز نوشته، نقش اول بازی در این فیلم را بر عهده دارد. او در مراسم اسکار ۱۹۹۸ جایزه بهترین هنرپیشه مرد نقش اول را نیز تصاحب کرد.فیلم زندگی زیباستبه نظر منتقدین، این فیلم دیدنی و تکان دهنده یک شاهکار سینمایی است. در این فیلم شاهد زندگی غم انگیز یهودیانی هستیم که به اردوگاههای مرگ منتقل می شوند و جز کوره های آدم سوزی سرنوشت دیگری انتظار آنها را نمی کشد.
“مهاتما گاندی” معتقد است که اسارت و بندگی مردم به خود آنها و ميزان تحمل رنج و قبول فداكاری شان بستگی دارد.
در لایه ظاهری فیلم، ما شاهد یک اثر کمدی و خنده آور هستیم. بیننده با تماشای این فیلم، در حالی که بغضی در گلو دارد، با صدای بلند می خندد.
كريستوفر مارلو” معتقد است: سعادتمند كسی است كه به مشكلات و مصيبتهای زندگی لبخند بزند. در زندگی هم گاه افرادی هستند که همه کار میکنند تا ما را بخندانند تا اشک هایشان را نبینیم.
و “مادام دولير” میگوید: ديدن لبخند آنهايی كه رنج می كشند از ديدن اشك آنها دردناكتر است.
این فیلم, فیلم “خنده های اشک” است و خلق چنین اثری که احساسی دوگانه به بیننده منتقل می کند، کار ساده ای نیست و روبرتو بنینی کارگردان متبحری است که توانسته از عهده این کار سخت برآید.
“فیلم زندگی زیباست”، امید به زندگی را در سخت ترین شرایط نشان می دهد و پیامش شاید این باشد که: “حتی در سخت ترین شرایط، می توان زیباترین لحظات را ساخت “.فیلم زندگی زیباست

موضوع فیلم:

داستان این فیلم از سال ۱۹۳۹ در کشور “ایتالیا” آغاز می شود. “گوییدو” یک جوان یهودی است که به عنوان پیشخدمت در یک هتل کار می کند. او به دختر زیبا و ثروتمندی به نام “دِورا” علاقمند می شود و در این حال نمی داند که “دورا” قرار است با جوانی که عقاید فاشیستی دارد، ازدواج کند. “گوییدو” با یک پزشک که در هتل آنها اقامت دارد، دوست می شود. این پزشک به شکلی طنزگونه به “گوییدو” کمک می کند تا بتواند دل “دورا” را به دست بیاورد. تا اینکه سرانجام “دورا” با وجود مخالفت خانواده اش، با “گوییدو“ی فقیر ازدواج می کند. چند سال می گذرد و “دورا” و “گوییدو” پسری پنج ساله به نام “جاشوا” دارند و زندگی خوبی را می گذرانند.فیلم زندگی زیباستدر این زمان جنگ جهانی دوم سایه ی شوم خود را در اکثر کشورها و از جمله “ایتالیا” ظاهر می سازد. یهودیان از شهرها به اردوگاههای مرگ منتقل می شوند. “گوییدو” برای اینکه پسرش “جاشوا” روحیه خود را نبازد و وحشت نکند، همه آن رویدادهای درون اردوگاه را برای او یک بازی ساختگی توصیف می کند و با طنز و خنده سعی دارد پسرش را خوشحال نگه دارد. به قول ” وينستون چرچيل، ” آدم بدبين، سختی را در هر فرصتی مي بيند، آدم خوش بين فرصت را در هر سختی” و این پدر تمامی سختی های زندگی را تبدیل به بهترین فرصت ها کرد برای شاد کردن پسرش.فیلم زندگی زیباستو “دورا” که یهودی نیست، به اردوگاه مرگ فرستاده نمی شود و مجبور نیست به آنجا برود. اما عشق و علاقه به شوهر و فرزندش نمی تواند او را جدای از آنها نگه دارد. پس “دورا” هم به همراه آنها راهی اردوگاه مرگ می شود … . به قول ” جان اسپارو، “بدون تو تحمل بهشت ممكن نيست و با تو دوزخ، ديگر مکانی جهنمی نيست”.فیلم زندگی زیباست

مشخصات فیلم:

کارگردان : روبرتو بنینی
مدیر فیلمبرداری : تونینو دلی کولی
تدوین : سیمونا پاچی
موسیقی : نیکلا پیووانی
بازیگران : روبرتو بنینی، نیکولتا براشی، جورجو کانتارینی.
محصول : ایتالیا – ۱۹۹۸

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *