با یادی از “وی وین لی” (Vivien Leigh) بازیگر نقش “اسکارلت اوهارا” در فیلم “بر باد رفته” بی مناسبت ندیدم تا چند سطری را در مورد فیلمی بنویسم که با نام و یاد او گره خورده است و در پایانش خطاب به مخاطبانش می گوید: “کاش مجبور نبودیم بخاطر غرورمان به عشقمان دروغ بگوییم” …

حدود هشتاد سال از عمر فیلم “بر باد رفته” گذشت … و اینک نمیدانم هشتاد سال از عمر بر باد رفته بر باد رفت!؟ … و یا هشتاد سال از عمر سینمایی بر باد رفت که هنوز بر باد رفته ای را به نمایش نگذاشته است !؟… و شاید هم هشتاد سال از عمر زنانی بر باد رفت که آنقدر مجذوب شخصیت جذاب “اسکارلت” شدند، غافل از آنکه بدانند پشت پرده تمامی زیبایی های این زن، یک چهره زشت و بیمار خوابیده است! … “بر باد رفته” هرچه که بود از نظر تعاریف، ساختار و استاندارهای صنعت و هنر سینما هیچ چیزی را بر باد نداد … اما از نظر علم روانشناسی، اختلالی را به نام “اختلال شخصیت نمایشی” به نظام نامه های تشخیصی اش اضافه کرد.

برای این بیماران دنیا تماما صحنه نمایش است و مانند ستاره های سینما در روابط با اشخاص مدام نقش بازی می‌کنند. رفتار این بیماران «اغواگرانه و نمایشی» است، بخصوص از نظر جنسی اهل «لاس زدن و عشوه گری» هستند، بویژه زنان که ممکن است بصورت اغوا کننده‌ای لباس بپوشند. همچنین این بیماران ممکن است برای جلب توجه متوسل به “ژست‌های تهدید” و “خودکشی های نمایشی” و یا «بیماریهای جلب توجه کننده» بشوند.

گفته شده، آدمی با دو غریزه عشق و نفرت به دنیا میاد … و این فیلم از این نظر شاهکار است، من در این فیلم و در دل جنگی که شعله های آتشین اش مشتعل شده بود، آدم هایی دیدم که به دلیل مشتعل شدن شعله های عشق در درونشان، هرگز حرارت آتش جنگ بیرونی را احساس نمی کردند … من در این فیلم و در تمامی آدم های آن حرارت ناشی از شعله های عشق را زیاد دیدم، اما متاسفانه آدم عاشقی ندیدم … کاش می دانستیم که عشق، داروی هر درد بی درمانی است و به سادگی و به خاطر غرومان که در برابر عشق پشیزی نمی ارزد آن را از دست ندهیم … و واقعا در طریق عشق بازی حتی امن و آسایش بلاست … دیدیم که چگونه “اسکارلت”رد باتلر” را از دست داد و درست در زمانیکه احساس می کردیم اکسیر و جادوی عشق بالاخره بر غرور و اغواگری های شیطانی اسکارلت غلبه کرده، بار دیگر اسکارلت دل تمام عاشقان خودش و معشوقه های رد باتلر را شکست و باز هم در انتظار فردایی ماند که بدون عشق روز گذشته ای بیش نبوده است.

شاید بتوان جمله پایانی اسکارلت در زمانیکه رد باتلر علیرغم اینکه در چهره اش عشق فرو خورده اش را احساس می کردیم اما ترکش می کند اینگونه بیان کرد: الان نمیتونم بهش فکر کنم، چون ممکنه دیوونه شم … فردا درباره ش فکر میکنم.

 … I can’t think about that right now
   !If I do, I’ll go crazy. I’ll think about that tomorrow

“وی وین لی” (Vivien Leigh) بازیگر نقش “اسکارلت اوهارا” (Scarlett O’Hara) در زندگی واقعی اش سالها مبتلا به اختلال دو قطبی افسردگی- شیدایی (Bipolar) شده بود و در نهایت به دلیل ابتلا به بیماری سل(Tuberculosis) رخت از جهان فرو بست …

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *