اختلال “فروپاشی کودکی”

گاهی دیده شده که کودکانی تا سنین سه یا چهار سالگی به طور طبیعی رشد می کنند و سپس اغلب مهارت های فکری، اجتماعی، ارتباطی و سایر مهارت های فرا گرفته شده آنها رو به زوال رفته و یا از دست می رود، که احتمالا با اختلالی مواجه هستیم تحت عنوان اختلال “فروپاشی کودکی” (CDD) که به عنوان “روان گسیختگی کودکی” و یا “سندرم هلر” نیز شناخته می شود،

که به نام یک آموزگار اتریشی “تئودور هلر” نامگذاری شد، این نام از نام خانوادگی وی در سال “هزار و نهصد و هشت” یعنی سی و پنج سال پس از توصیف اوتیسم توسط “لئو کانر” گرفته شد، گرچه تا همین اواخر شناخته شده نبود.

اختلال فروپاشی کودکی یک بیماری نادر است که اغلب با اختلال “اوتیسم” اشتباه گرفته می شود، گرچه شباهت هایی هم به یکدیگر دارند و در ماه مه سال ” دو هزار و سیزده ” میلادی این دو اختلال در زیر مجموعه اختلالات “فراگیر رشد” یا اختلالات “طیف اوتیسم” قرار گرفتند.

علائم اختلال فروپاشی کودکی چیست؟
سنی که زوال و از بین رفتن مهارت‌ها در کودک شروع می شود بین سنین سه تا چهار و تا سن ده سالگی اتفاق می‌افتد. اگرچه علائم ممکن است به تدریج رخ دهند، اما می‌توانند به طور ناگهانی در طی یک دوره شش تا نه ماهه ظاهر شوند، مانند اوتیسم که به آن شباهت دارد.
کودکی که مبتلا به اختلال فروپاشی کودکی می شود، تغییرات غیرقابل توضیحی را از خودش بروز می دهد مانند موارد زیر:
– از دست دادن مهارت های اجتماعی.
– از دست دادن کنترل روده و مثانه.
– از دست دادن زبان بیانی یا دریافتی.
– از دست دادن مهارت های حرکتی.
– عدم تمایل و یا اجرای بازی ها.
– ناکامی در ایجاد روابط با همسالان.
– اختلال در رفتارهای غیرکلامی.
– تاخیر یا عدم استفاده از زبان گفتاری.
– ناتوانی در شروع یا حفظ مکالمه.

تمپل گراندین در کتاب خود (Thinking in Pictures) ، استدلال می کند که در مقایسه با “اوتیسم کلاسیک کانر” و “سندرم آسپرگر“، اختلال فروپاشی کودک با اختلال در پردازش حسی شدیدتر اما مشکلات شناختی شدیدتری همراه است. او همچنین استدلال می کند که در مقایسه با بیشتر افراد مبتلا به اوتیسم، افراد مبتلا به اختلال فروپاشی کودکی آسیب شناسی گفتاری شدیدتری دارند و معمولاً به خوبی به محرک ها پاسخ نمی دهند.

Top of Form

Bottom of Form

 

Top of Form

Bottom of Form

 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *