سندروم کوواد یا بارداری مردان (Couvade syndrome)

  • توسط دکتر گرشاسبی
  • ۴ سال قبل
  • ۰

خانم ها … زیاد تعجب نکنید اگر روزی متوجه علایم بارداری در شوهرتان شدید!…

واقعا ممکن است مردی دچار علایم بارداری شود؟

با اینکه بارداری منحصراً یک موضوع زنانه است. اما مردان نیز درگیر وضعیت و شرایطی می شوند که همانند زنان بسیاری از علایم بارداری را از خودشان نشان می دهند. و این چیزی نیست جز سندروم کوواد (Couvade syndrome).

“سندرم کوواد” که هم به عنوان “حاملگی دلسوزانه” (sympathetic pregnancy) شناخته شده و هم”سندرم پدر باردار” ( pregnant dad syndrome) نیز نامیده می شود. اشاره به وضعیتی داردکه در آن پدر برخی از علایم فیزیکی از بارداری قبل از تولد نوزاد را تجربه می کند .couvade برگرفته از فعل فرانسوی couver است، و بهترین تعبیر برای توصیف این سندروم ” خوابیدن خروس روی تخم است”.

کوواد واژه ای است برای توصیف شرایطی که در آن مردی که همسرش باردار است علایم مرتبط با بارداری را تجربه می کند. برخی پیشنهاد می کنند که این سندرم به رغم این که شیوع نسبتا زیادی دارد، یک بیماری روحی و روانی نیست. و برای تعیین اینکه این سندرم یک بیماری روحی است یا فیزیکی به تحقیقاتی بیشتر نیاز است.

علایم این سندرم بسیار متنوع بوده و معمولا در سه ماهه نخست و دوم بارداری دیده میشوند.

پدران باردار ممکن است یک یا بیشتر از موارد زیر را تجربه کند:

افزایش وزن، تهوع و استفراغ، گرفتگی معده، یبوست یا اسهال، از دست دادن اشتها، اختلال در خواب، اشتهای زیاد به غذا، سردرد، دندان درد، خون دماغ، خارش پوست، مشکلات تنفسی، کمردرد و … علایم روانی نیز شامل تغییر در الگوی خواب، اضطراب، افسردگی و بیقراری است. چه این سندرم واقعی باشد چه نه، آنچه با قاطعیت می توان گفت این است که پدر شدن مساله ای هیجان انگیز، احساسی و پراسترس است. بنابراین برای مردانی که بزودی پدر می شوند و همسرشان باردار است کنترل استرس و آمادگی روحی برای پدرشدن و حتی شرکت در کلاس های مربوط به بچه دار شدن ضروری است.

واژه کوواد نخستین بار توسط مردم شناسی به نام ای.بی. تیلور (E. B. Tylor) در سال ۱۸۶۵ برای توصیف برخی از آیین های پدرانه توسط شوهرانی صورت گرفت که همسرانشان را در شرایط زایمان می دیدند. این مراسم در بسیاری از ادوار مختلف تاریخی و همچنین فرهنگ های مختلف در سراسر جهان، اعم از یونان باستان و بخش هایی از امپراتوری روم، چین ، مناطق باسک در شمال اسپانیا، تایلند، بخش هایی از روسیه، و بسیاری از قبایل سرخپوست در شمال آمریکا و امریکای جنوبی.

در پاپوآ گینه نو پدر مبادرت به ساخت یک کلبه جدا از بقیه از روستا می کرد و در مراحل زایمان همسرش در رختخواب می خوابید و به تقلید از همسرش درد ناشی از زایمان را از خود بروز می داد.تا نوزادش متولد شود. مراسمی مشابه در میان مناطق باسک مشاهده شده است. آیین کوواد بنظر می رسد در این قبایل با این مقاصد انجام می شده است:

 

به منظور جلب جلب توجه ارواح شیطانی از مادر و فرزند درون شکمش به پدر به جای آنها .
برای تقویت پیوند های عمیق عاطفی بین پدر و فرزند .
نشان می دهد که مرد پدر کودک است .
برای کاهش اضطراب پدر در لحظات زایمان همسرش.
به منظور تقویت رابطه پدر با موجودات فراطبیعی و متافیزیکی ب طوری که قادرند محافظ کودک را در جهان پس از تولد باشند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *